Bakliyattaki Sağlık

bakliyat

Baklagillerden elde dilen ürünlere bakliyat diyoruz.  Peki, nedir bakliyatlar? Çeşitleri nelerdir? Besin değerleri nasıldır?

Son yıllarda yapılan araştırmalar bakliyat ürünlerinin yüksek çeper ve bitkisel protein içerdiğini,  B vitamini ve bazı mineraller açısından zengin olduğunu göstermektedir. Yüksek oranda lif ve çok az yağ içeren bakliyatlar sağladığı faydalara bakıldığında sağlık açısından vazgeçilmezdir.  Bu nedenle vejetaryenlerin da sıkça başvurduğu bir protein yöntemidir.

Tüketimi oldukça fazla olan bakliyat türlerinden bazıları şöyledir;

Yeşil mercimek; yüzde 24 oranında protein bulundurur. B vitamini ve demir başta olmak üzere kalsiyum, manganez, sodyum, bakır, çinko ve fosfor mineralleri açısından zengin olup vücuda ve zihne güç vermektedir.

Nohut; bol fosfat, yüzde 20 oranında protein, az yağ, bol karbonhidrat ve lif bulundurur. B vitamini, demir, kalsiyum, fosfat gibi mineraller açısından zengin olup vücudu kuvvetlendirerek zihinsel yorgunluğu gidermektedir.

Kuru Fasulye; yüksek oranda albümin, karbonhidrat, kalsiyum,  magnezyum, demir, bakır, manganez ve fosfat açısından zengindir. Bunun aynı sıra tam bir protein deposu olmasıyla bilinir.

Bakliyatlar lif yönünden zengin olması sebebiyle bağırsak problemleri olan kişiler için oldukça iyi bir düzenleme yöntemidir. Bakliyatlar bağırsakları düzenlemesinin yanı sıra tokluk hissi de verir, mide sindirim sistemini rahatlatır ve rahatsızlık hissini ortadan kaldırır. Bu nedenle diyet listelerinde de tercih edilmektedir. Yavaş sindirildikleri için kan şekerini yüksek tutarak enerji sağlarlar. Aynı zamanda kan şekerinin yavaş ve düzenli olmasını, kontrol altında tutulmasını sağladığı için diyabeti de kontrol altında tutmaya yardımcı olur. Koroner kalp hastalıkları ve damar sertliğine neden olan kolesterol içermediğinden kalp hastalıklarına karşı korur. Günlük 12-33 gr kadar lif tüketimi kan basıncını düşürerek kalp krizi ölümlerini %27 oranında azaltmaktadır. Vücut sağlığımız için gerekli olan bu lif ihtiyacımızı içerdikleri lif oranlarına baktığımızda bakliyatlar ile karşılamamız mümkün.

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir